‘just a phone call away’

“Bij Idella is zelfs de directeur ‘just a phone call away’.”

Merlyn van den Berg, Manager Product management bij a.s.r.

Als verantwoordelijke voor de opzet en integratie van het BGS Platform, is Merlyn van den Berg nauw betrokken geweest bij iedere stap om de (bank)spaarproducten en de beleggingsproducten samen te voegen in dat platform. Ondertussen staan er weer veel nieuwe ontwikkelingen op de planning om samen met Idella op te pakken.

“a.s.r. is, ons logo zegt het al, de Nederlandse verzekeringsmaatschappij voor alle verzekeringen. Met bijna 3.900 medewerkers bieden we met diverse labels zoals a.s.r., Ditzo, Ardanta en De Amersfoortse verzekeringen aan.”

a.s.r. bank

“In 2009 heeft a.s.r. de Fortis ASR Bank overgenomen van Fortis. Daarmee beschikt a.s.r. over een eigen bankvergunning, waaronder activiteiten op het gebied van sparen en beleggen kunnen worden uitgevoerd. Zodat we bijvoorbeeld klanten met een expirerende levenpolis de mogelijkheid kunnen bieden om binnen a.s.r. een vervolgstap te zetten: hun geld beleggen en/of sparen bij een bank. Dan heb je met andere wet- en regelgeving te maken. Banksparen is daarvan een voorbeeld. Je kunt onder voorwaarden de fiscale voordelen van je polis behouden.”

Platform Idella

“Onze administratie zat bij de overname in een intern Fortis-systeem. We hebben ervoor gekozen om alleen de portefeuille over te nemen en niet het administratiesysteem. We zijn toen met onze beleggingsproducten overgestapt op het BGS Platform van Idella. Onze spaarproducten administreerden we in een ander systeem.”

“In 2013 hebben we er voor gekozen om deze twee systemen te migreren naar één doelsysteem. We hebben hier destijds Idella opnieuw voor geselecteerd. Via een proof of concept heeft Idella namelijk aangetoond dat ze dat konden en daarom hebben wij hen tot onze hoofdleverancier benoemd. Ze dachten mee in de gehele ontwikkeling, maar ook in de producten. Wat is, met zo min mogelijk maatwerk binnen het systeem, de beste oplossing voor de klant.”

“Idella heeft met hun ‘proven concept’ ook aangetoond dat het BGS Platform in staat is om naast een beleggingsadministratie ook spaarproducten te kunnen administreren. Daarnaast kan je heel gemakkelijk met ze schakelen; zelfs de directeur is ‘just a phone call away’.”

Nieuwe ontwikkelingen, nieuwe portalen

“Onze spaarklanten kunnen hun spaar- en beleggingsproducten beheren. Maar ook de verkoopfunnels aan de voorkant verbeteren we continu. Klanten kunnen zowel via de intermediairs producten bij ons afsluiten als ook rechtstreeks.”

“We ontwikkelen volledig op basis van de scrum-methodiek en dat heeft veel voordeel opgeleverd. Iedere twee weken hebben we een sprint review, dan kijken we naar wat ‘wij’ hebben gedaan. Wij, dat is a.s.r. als opdrachtgever, maar ook Idella als leverancier. Het scrummen heeft een hele nieuwe sfeer gebracht, de saamhorigheid is omhoog gegaan en de projecten zijn echt projecten van ons samen geworden.”

Resultaat: 5-sterren rating

“We zijn blij met zo’n flexibel systeem als het BGS Platform waarbij we nu zelf ook gemakkelijk de schuiven aan en uit kunnen zetten. Het werpt zijn vruchten af. We hebben onlangs een beoordeling gehad van MoneyView, de organisatie die informatie verzamelt over financiële producten en onderling vergelijkt; op de voorwaarden van ons lijfrente spaarproduct hebben we de hoogste score, een 5-sterren rating, gehad. Een prachtig resultaat dat we samen met Idella hebben bereikt.”

Idella
insights